Voedingsgeneeskunde, jaargang 20 (2019), nummer 4

Dossier: lekker vet

Dossier

Verzadigd vet

Al decennialang luidt het advies dat we verzadigde vetten zoveel mogelijk moeten mijden, met name ter preventie van hart- en vaatziekten. De waarde die aan deze voorlichtingsboodschap wordt gehecht, is echter met het jaar meer aan het afbrokkelen. Kon de kritiek aanvankelijk worden afgedaan als afkomstig van hen die deskundigheid misten om dat te beoordelen, het wordt lastig als steeds meer wetenschappers hun vraagtekens zetten.

Plantaardige omega-3

Door de erkenning van gezondheidsclaims op eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA), de welvaartsgroei en het toenemende gezondheidsbewustzijn is de markt voor omega-3-vetzuren sterk gegroeid. Hetzelfde geldt voor de visproductie en -consumptie. Tegelijkertijd is er om allerlei redenen steeds meer belangstelling voor alternatieve bronnen. Hoe kun je met plantaardige voeding optimaal profiteren van de vastgestelde gezondheidseffecten van EPA en DHA?

Olijfolie, smaakvol en gezond

Onderzoek rond olijfolie heeft het laatste decennium een hoge vlucht genomen. Het is een cruciaal ingrediënt van het mediterrane voedingspatroon, dat steeds meer gepromoot wordt als het model bij uitstek van een gezond voedingspatroon. Dit artikel belicht twee aspecten van olijfolie: oliezuur en olijffenolen. Beide maken olijfolie uniek en onderscheidbaar van de meeste andere voedingsoliën.

Omega 3 en depressie

Bijna een op de vijf volwassenen in Nederland krijgt ooit in het leven te maken met een depressie.1 Wereldwijd is depressie volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de belangrijkste oorzaak van ziekte en uitval.2 In totaal werden in 2016 zo’n tien miljoen recepten voor antidepressiva voorgeschreven.3 Slechts ongeveer een derde van depressieve mensen komen van de klachten af na een behandeling met antidepressiva.4

Glutamine, vitamine D en darmkanker

Sommige voedingsstoffen kunnen preventief tegen kanker worden ingezet, maar er zijn er ook die onderdeel van de (reguliere) behandeling kunnen zijn. Dat is onlangs weer vastgesteld in onderzoek naar vitamine D, en wel in relatie tot darmkanker. Minder bekend is de inzetbaarheid van het aminozuur glutamine bij deze kankersoort. Daarvan bleek al eerder dat het bijwerkingen van chemotherapie tegengaat.

Moeilijke keuzes

Nu de leefstijlverandering door de ziektekostenverzekeraars min of meer vergoed lijkt te gaan worden, kun je geen blad, magazine of krant openslaan of er staat een verhaal in over gezonder eten, drinken, minder stress, meer bewegen of meer en beter slapen. Leefstijlverandering is hot en iedereen denkt er een graantje van mee te moeten pikken. Al googelende wordt dat de consument getroffen door een overweldigende hoeveelheid informatie, oplossingen en adviezen.

Een calorie is geen calorie

Samen met dr. Mariëtte Boon schreef prof. dr. Liesbeth van Rossum het boek Vet belangrijk, feiten en fabels over voeding, verbranding en verborgen dikmakers. Met als doel om alle misvattingen die er zijn rondom lichaamsvet en obesitas uit de wereld te helpen én nieuwe kennis naar buiten te brengen.

Congres Veganisme

Tijdens het middagsymposium van de NVVL – Network for food experts - in juni in Den Bosch werd duidelijk dat een overwegend plantaardige voeding met af en toe een stukje vlees, vis en wat zuivel het meest duurzaam is.

Vitamine B3 en NAD+

Vroegtijdige veroudering, neurodegeneratie, cognitieve achteruitgang en aandoeningen zoals overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 worden steeds vaker geassocieerd met verstoringen in mitochondriale functie, celcyclus, DNA-herstel en in het immuunsysteem. Bij al deze processen is NAD+ betrokken.

Paleolithische voeding (en beweging!)

Op welke manier kan de levenswijze van de jager-verzamelaar model staan voor de westerse volksgezondheid? Dat is de vraag waarmee drie antropologen Herman Pontzer, Brian Wood en David Raichlen worstelen.1 Voor hen lijdt het weinig twijfel dat een evolutionair perspectief essentieel is voor een goed begrip van leefstijlziekte. Ze vatten recente waarnemingen bij hedendaagse jager-verzamelaars samen en tasten af. Een opmerkelijke vaststelling: het totale energieverbruik van jager-...

Sport & suppletie

Sporten is goed voor de gezondheid en tegelijkertijd voor velen fijn om te beoefenen. Het fysieke prestatievermogen wordt bepaald door vijf motorische basisvaardigheden te weten: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, techniek/coördinatie en lenigheid. Genetische aanleg en training beïnvloeden deze vaardigheden. Daarnaast spelen factoren zoals het herstel na de inspanning, voeding en eventuele suppletie een rol.