VGBC2024 | De Microbioom Reset Methode - Wetenschappelijk bewezen en effectief

Ons immuunsysteem en het microbioom staan nauw met elkaar in verbinding. De bacteriën in onze darmen hebben een grote invloed op de stofwisseling, het immuunsysteem en het brein. En andersom werkt dat ook zo. Is er bijvoorbeeld sprake van laaggradige ontstekingen, het metabool syndroom, overgewicht of stress, dan verstoort dat het microbioom. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat wanneer je gezond gaat eten en voldoende pre- en probiotica neemt, het vaak niet lukt om het microbioom te verbeteren. Met andere woorden, de verstoorde stofwisseling houdt een verbetering van het microbioom tegen.

Er zijn echter methoden die tegelijkertijd de stofwisseling én het microbioom switchen naar een gezondere balans. Deze methode, onder andere beschreven in het beroemde wetenschappelijk tijdschrift Nature, is de manier om je microbioom te resetten.

In deze presentatie legt drs. Remco Verkaik uit hoe de methode werkt, wat de te verwachten resultaten kunnen zijn en op welke wetenschappelijke onderzoeken het gebaseerd is.

Over de spreker

Drs. Remco Verkaik is dR&D directeur en oprichter van Fittergy Group.

Remco Verkaik heeft medische biologie gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht, waarna hij een vervolgens werkte als onderzoeker bij het IOC dopinglaboratorium aan de Faculteit Farmacie binnen de Universiteit Utrecht. De afgelopen 15 jaar ontwikkelt Remco sport-, voedings- en lifestyleprogramma’s voor diverse ziektebeelden, overgewicht en (top)sporters vanuit de combinatie van wetenschappelijke literatuur en praktijkresultaten. Daarnaast is Remco hoofddocent binnen de Stichting Orthomoleculaire Voeding en Leefstijl (SOVL) en de Fittergy academy.