VGBC2024 | Microben uit de natuur essentieel voor immuuntraining

Wat is de relatie tussen de micro-organismen uit onze omgeving en onze gezondheid? Wat is het voordeel van contact met microben van natuurlijke biodiversiteit op de ontwikkeling van onze veerkracht? Kunnen we speeltuinen, gebouwen en steden microbieel gezonder maken? Zijn groenten en fruit de vergeten probiotica 2.0? Recente wetenschappelijke inzichten laten zien dat een veerkrachtige gezondheid onlosmakelijk verbonden is met direct contact met micro-organismen uit ‘natuurlijke’ biodiversiteit.  Eat, breath and touch green blijkt essentieel voor de primaire preventie.

Een onderzoek dat op dit moment via Bac2Nature loopt is het Bac2Food onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Maastricht. Het betreft een onderzoek naar de relatie tussen het eten van verse, rauwe groente en fruit die geteeld zijn op een bodem met een rijk microbioom en gezondheid; de verbinding tussen biodiversiteit en menselijke gezondheid. Centraal hierbij staat de overtuiging dat veerkrachtige gezondheid van mensen wordt versterkt wanneer we meer in contact komen met natuurlijke micro-organismen.

Over de spreker

Marco van Es is afgestudeerd aan de TU Delft en initiatiefnemer van Bac2Nature. Bac2nature is een stichting die de verbinding maakt tussen biodiversiteit en menselijke gezondheid. Centraal staat hierbij de overtuiging dat veerkrachtige gezondheid van mensen wordt versterkt wanneer zij meer in contact komen met natuurlijke micro-organismen.Marco is onderzoeker, consultant en docent.